Garantie
Op welke garanties kan je rekenen?
Wettelijke garantie
Een aankoop bij WEBA geeft je recht op de wettelijke garantie van 2 jaar, een termijn die geldt vanaf de leverings- of afhaaldatum van het product. Als er binnen deze termijn een conformiteitsgebrek optreedt, heb je als klant recht op garantie.
Het moet gaan om gebreken die aanwezig zijn op het moment van de levering van het goed aan de consument, ongeacht of ze op dat ogenblik verborgen of zichtbaar zijn.
Als klant heb je recht op herstel indien je, bij of na de levering, een gebrek, al dan niet verborgen, vaststelt in het product, conform de wettelijke voorschriften.
De wettelijke garantie is niet van toepassing op:
- Schade veroorzaakt door normale slijtage, (on)opzettelijke veranderingen toegebracht door de klant aan de producten, inclusief onoordeelkundig en verkeerd gebruik en blootstelling aan vocht, brand en andere externe factoren.
- Schade veroorzaakt door gebruik op een wijze die niet in overeenstemming is met de instructies en informatie.
- Gebreken die zijn veroorzaakt door een wijziging van het goed door de consument of een derde.
- Gebreken die de consument bij het afsluiten van de overeenkomst kende of waarvan hij onmogelijk niet op de hoogte kon zijn.
Voor tweedehandsmeubelen geldt hetzelfde recht op garantie alleen wordt de garantieperiode beperkt tot 1 jaar vanaf de leveringsdatum van goed.
Hoe kan je aanspraak maken op jouw garantie?
Is er een gebrek of onenigheid over jouw bestelling, dan betreuren we dat ten zeerste en helpen we jou graag verder.
Neem eerst en vooral zo spoedig mogelijk contact op met de winkel waar jij je meubelen bestelde. Vermeld bij je contactopname je bestelgegevens en stuur ook fotomateriaal op. Dit vereenvoudigt de procedure aanzienlijk. Maak gebruik van de rubriek ‘Serviceaanvraag’ op de website daar leggen we uit wat je moet doen om de service op te starten. Als klant zal je de serviceaanvraag op een duidelijke en gegronde wijze moeten onderbouwen.
Indien de garantie van toepassing is, heb je in de eerste plaats recht op een kosteloze reparatie of vervanging, naargelang de situatie. Wanneer de herstelling of vervanging onmogelijk is of als dit onevenredige kosten voor WEBA met zich zou meebrengen, kan je (in welbepaalde omstandigheden) een prijsvermindering of terugbetaling vragen. De vergoeding die hieruit volgt kan nooit groter zijn dan het gefactureerde bedrag. Eventueel kan een terugbetaling rekening houden met het genot dat je als klant al van het goed had.